Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Heel wat opvoeders, begeleiders en ouders zijn dagelijks bezig met methoden en hulpmiddelen om met visualisaties de communicatie te ondersteunen met mensen met wie dit niet zo vlot verloopt. Deze uitgave is een praktische handleiding voor wie aan de slag wil met visualisaties bij mensen met een beperking. Ze helpt begeleiders en ouders die op zoek zijn naar systemen die ze kunnen gebruiken of op basis waarvan ze, met een gezonde dosis creativiteit, eigen visualisaties-op-maat kunnen ontwikkelen.Inhoud:1 Werken met visualisaties en ondersteunende communicatie2.Totale communicatie en het communicatieprofiel3.Communicatie als wezenlijk onderdeel van het ortho-agogisch proces4 Visualisaties: een communicatievorm5 Visualisatievormen6.Visualisaties maken7 Visualisaties bij een ziekenhuisopname8 Visualiseren van een bewonersvergadering9 Visualiseren met Picto Selector10 Beschikbaar visualisatiemateriaal11 Valkuilen
Physiotherapy. Alternative treatments --- visualisatie --- ergotherapie --- visuele communicatie --- Orthopedagogics --- pictogrammen --- orthopedagogiek --- Mass communications --- Communicatie ; gehandicapten --- communicatie --- Communicatiemiddelen ; onderwijs --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- #KVHB:Non-verbale communicatie --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- 463 --- 316.772 --- Communicatie --- Pictogrammen --- Visualisaties --- Personen met een handicap --- mensen met een mentale beperking --- 007 --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Communicatieproblemen --- Gehandicapten --- Hulpmiddelen --- Visualisatie --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Communicatiestoornissen --- Orthopedagogiek --- Communicatieprobleem --- Pictogram --- Persoon met een handicap --- Hulpmiddel --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Communicatiestoornis --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ondersteunde communicatie (OC) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De theorie van ervaringsordening biedt een verklaringsmodel voor de wijze waarop mensen de wereld om zich heen beleven en tegemoet treden. Aan de hand van deze theorie biedt dit boek inzicht in de beleving en het gedrag van cliënten met een verstandelijke beperking. Het zet aan om mensen te begrijpen in hun medemenselijkheid in plaats van te focussen op verschillen. De lezer krijgt concrete handvatten om zijn zorgaanbod af te stemmen op zijn cliënten
326 --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Ervaringsordening --- Zorg --- mensen met een mentale beperking --- ervaringsordening --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Begeleiding --- Psychologie --- Mentaal gehandicapten ; hulpverlening. --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- toegepaste psychologie --- E-books --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Volwassene
Choose an application
De wederzijdse ontmoeting tussen mensen met een verstandelijke beperking, hun context en begeleiders wordt in ruime mate beïnvloed door de veerkracht en kwetsbaarheid van alle betrokkenen. Die zijn het gevolg van het doorwerken van ieders levensgeschiedenis: hoe gaan mensen met een beperking en hun context om met hun lot? Wat is de invloed van de voorgeschiedenis van begeleiders op hun beroepskeuze en emotionele deskundigheid? Stilstaan bij deze vragen maakt begeleiders meer bewust van hun eigen invloed op de ondersteuningsrelatie. Dit bewustzijn bevordert hun emotionele beschikbaarheid in relatie tot mensen met een beperking en hun gezinscontext met wie ze samen op weg gaan.Emotionele beschikbaarheid omvat volgende dimensies: sensitieve responsiviteit, structuur (houvast en grenzen), respect voor eigenheid en mildheid. Wederkerigheid staat hierbij centraal: reageren mensen met een verstandelijke beperking positief op deze beschikbaarheid? Wanneer dit het geval is, dan kunnen cliënten zich veiliger hechten en worden hun mogelijkheden om stress en emoties te reguleren en om te mentaliseren ondersteund. Op deze wijze wordt hun kwaliteit van bestaan bevorderd.Diverse auteurs zoomen in op het belang van emotionele steun aan begeleiders, in het bijzonder wanneer de ontmoeting onder druk staat vanwege gedrags- en emotionele problemen. Daarnaast is er een bijdrage over wederzijdse emotionele beschikbaarheid binnen kwalitatief wetenschappelijk onderzoek. Het boek wordt afgerond met een eigenzinnig verhaal van een brus, moeder en hulpverlener.http://www.maklu.be
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- cliënt-hulpverlener relatie --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Hulpverlening ; methodiek --- Hulpverleners --- Relaties --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Behavior --- Emotions --- Psychological aspects --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Emotionele problemen --- Zorgverlening --- Begeleiding --- Relatie cliënt --- Emoties --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Emotioneel probleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Hulpverlener --- Emotie
Choose an application
KIJK IK KOOK wil mensen met een verstandelijke beperking helpen zelf te koken. De recepten worden stapsgewijs weergegeven in een eenvoudig fotoverhaal. Daarnaast is de tekst geschreven in grote letters en korte zinnen. Bij elk recept staat er een beeldend overzicht van de ingrediënten en keukenbenodigdheden. Zo kunnen ook mensen die niet kunnen lezen gebruik maken van dit boek. Dit boek met eenvoudige, lekkere en verrassende maaltijden zal iedereen bekoren!K
Cookery for people with mental disabilities --- Cookery for the mentally handicapped --- Cooking for people with mental disabilities --- Cuisine pour des handicapés mentaux --- Koken voor mentaal gehandicapten --- 628.44 --- Koken ; mentaal gehandicapten --- prentenboek --- 641.5 --- Koken --- Personen met een mentale handicap --- Voeding van bijzondere groepen --- Verstandelijke beperking --- activiteiten --- koken --- Koken met kinderen --- activiteiten. --- koken. --- Activiteiten. --- Koken. --- Labour market --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language
Choose an application
Alcohol en drugs passen niet meteen in ons beeld van mensen met een verstandelijke beperking. Toch komt ook bij deze groep alcohol- en drugsgebruik steeds vaker voor. Bovendien zijn voor mensen met een (lichte) verstandelijke beperking de gevolgen van problematisch gebruik vaak ernstiger dan voor mensen zonder een verstandelijke beperking. In dit werk komen de specifieke problemen van deze dubbelediagnosedoelgroep aan de orde. De auteurs hebben jarenlange ervaring in de hulpverlening aan cliënten met een (lichte) verstandelijke beperking en verslaving. Dit boek biedt niet alleen een stevig theoretisch fundament, maar geeft ook veel aandacht aan de praktijk, met casussen, tips en werkbladen
Verslaving ; gehandicapten. --- Toxicology --- Ethics and addiction --- verslavingszorg --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 364.272 --- Verslaving --- Personen met een mentale handicap --- Drugs --- Alcohol --- Preventie --- Behandelingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Roken --- Licht mentaal gehandicapten --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gokken --- Internet --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Het boek is de neerslag van een ethische reflectiegroep rond de fundamentele maatschappelijke rechten van personen met een handicap. Praktijkmensen en theoretici toetsen hun bevindingen en gaan een kritische dialoog aan over basiswaarden, normatieve kaders en implicaties voor een inclusief burgerschapsbeleid
Burgerschap --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Gehandicapten ; integratie --- sociale ongelijkheid --- 301.17 --- Inclusieve samenleving. --- Law --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- burgerschap --- personen met een beperking --- mensenrechten --- Citizen participation --- People with disabilities --- Civil rights --- Moral and ethical aspects --- PXL-Healthcare 2014 --- sociale ethiek --- burgerrechten --- samenleving --- fysiek gehandicapten --- geestelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Rechten --- Ethiek --- Beleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Digitale kloof --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Ondersteuning --- Samenleving --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- Leerling --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
t een verstandelijke beperking. Meer informatie voor ouders en begeleiders op http://www.volgenswilly.be
Mensen met een verstandelijke beperking --- Makkelijk lezen (genre) --- Verliefdheid --- Mentaal gehandicapten --- personen met een mentale handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Leesprobleem --- Leesbevordering --- NT2 --- OKAN --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Makkelijk lezen
Choose an application
Leerkrachten willen met hun leerlingen vooropgestelde ontwikkelingsdoelstellingen bereiken. Het is niet altijd duidelijk wat de beste weg daarnaartoe is. Zeker niet voor leerlingen met beperkingen, zowel in buitengewoon/speciaal onderwijs als in het gewoon/regulier onderwijs. Deze publicatie geeft een beeld van hoe doelgericht kan worden gewerkt met deze leerlingen. Het hoofddoel is de kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Daarom moet eerst worden bepaald wat belangrijk voor ze is. Het uitgangspunt is de beeldvorming van het kind. Hierbij spelen de verwachtingen van kinderen, ouders en maatschappij hun rol. Het hoofddoel moet worden bewaakt door gericht te werken. Dat kan door subdoelen te bepalen en te kaderen in het cyclisch en dynamisch proces van handelingsplanning. Daarop volgt de concrete uitwerking op school-, groeps- en kindniveau. Een uitgebreid deel van het boek is besteed aan een volledig uitgewerkt voorstel om ontwikkelingsdoelen te implementeren binnen een handelingsplanning.
Emotionele ontwikkeling --- Eindtermen --- Gehandicapten. --- Buitengewoon onderwijs --- Vlaanderen. --- Didactics --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- didactiek --- BUITENGEWOON ONDERWIJS -- 373 --- VLAANDEREN -- 373 --- ONTWIKKELINGSGERICHT WERKEN -- 373 --- Eindtermen ; buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Special education --- Learning disabilities --- Children with disabilities --- Education --- Development --- kinderen met beperkingen --- leerstoornissen --- 460.8 --- inclusief onderwijs --- ontwikkelingsdoelen --- buitengewoon onderwijs (ler) --- 37.02 --- Didactiek --- Doelen --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingsgericht werken --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Orthopedagogie --- Handelingsplannen --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- 371.3 --- Buitengewoon onderwijs ; algemeen --- Didactische principes --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Ontwikkelingsdoelen --- Eindterm --- Kind met een handicap --- Handelingsplan --- Ontwikkelingsdoel --- Emigratie --- Handelingsgericht werken
Choose an application
In dit werk geven 36 kinderen en volwassenen tussen de 6 en 69 jaar een kijkje in hun leven met een broer of zus met een handicap, ziekte en/of stoornis (zo o.a. de Nederlandse acteur Barry Atsma). Wat doe jij het liefst met je broer of zus samen? Hoe reageren jullie op 'vreemde' reacties? Denk jij vaak aan 'later'; of veel aan 'vroeger'? Recent onderzoek wijst uit dat het uitwisselen van ervaringen direct een positieve invloed heeft op hoe je je als 'brus' voelt: 'Ik ben niet de enige!' Dit boek voorziet hierin; en meer: negen thema's bieden (nieuwe) inzichten
Handicaps. --- kinderen met een beperking --- broers en zussen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Family --- Sociology --- Sex --- Sociological aspects --- Social policy --- Brothers and sisters --- Broers en zussen (brussenwerking) --- 376 --- Personen met een handicap --- Brussen --- Levensverhaal --- Omgangskunde --- Dagelijks leven --- brussen --- kinderen met beperkingen --- 325 --- gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Gehandicapten --- Broer-zus-relatie --- Gezinnen --- Broers en zussen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Persoon met een handicap --- Gezin --- ouder --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Brus --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Als ouder van een kind met een beperking weet je vroeg of laat: er klopt iets niet... Soms al tijdens de zwangerschap of vlak na de bevalling, soms wanneer blijkt dat de ontwikkeling van je kind achterblijft. Als ouder wordt je dan voor uitdagingen gesteld waar de klassieke opvoedboeken niet over adviseren. Oei, er klopt iets niet... doet dit wél. De nuttige tips en ervaringsverhalen van andere ouders bieden je handvatten om (weer) plezier te beleven aan het opvoeden! Vanaf het moment waarop je weet dat er iets niet klopt, doorloop je als ouder een aantal fases, bijvoorbeeld het niemandsland waarin je nog niet precies weet wat er aan de hand is, het zoeken en hopelijk vinden van de diagnose, de eerste keer dat je kind naar de speciale opvang gaat. Daarnaast loop je ook tegen allerlei uitdagingen aan. Hoe leer je bijvoorbeeld omgaan met het netwerk van hulpverleners om je kind heen? En hoe zorg je ervoor dat broertjes en zusjes genoeg aandacht blijven krijgen? De herkenbare ervaringsverhalen en praktische tips en adviezen in Oei, er klopt iets niet... helpen je om te gaan met al deze fases en uitdagingen, zodat je uiteindelijk (weer) kunt genieten van het ouderschap.
Abnormal children --- Children [Abnormal and backward ] --- Children [Handicapped ] --- Children with disabilities --- Enfants handicapés --- Gehandicapte kinderen --- Handicapped children --- Handicapés [Enfants ] --- Kinderen [Gehandicapte ] --- Kinderen met een handicap --- #PBIB:+101.20 --- 325 --- Opvoeding --- Dagelijks leven --- Brussen --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Handicaps --- Handicaps. --- Care --- PXL-Healthcare 2013 --- ontwikkelingspsychologie --- mentale retardatie --- lichamelijke beperking
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|